Den lockande friheten

Vad är egentligen frihet?

Är det frihet att kunna köpa vad man vill?
Många tänker nog så, medvetet eller omedvetet, att den rike är friare än den fattige. Den som kan resa vart den vill är friare än den som inte har råd… men är det frihet?

Många gör erfarenheten att det inte är det. Det vi äger blir vi istället bundna till. Bilar måste tvättas. Hus tas om hand. Gräsmattor klippas. Hundar rastas. Solresan regnade bort eller en förkylning band mig till sängen. Det vi trodde var frihet kan förvandlas till sin motsats.

Men att göra precis det man vill då? Är inte det frihet? Att kunna följa sina impulser utan ansvar för någon annan eller konsekvenser av mitt handlande. Den som provat den vägen har också upptäckt att ensamhet följer i dess spår. En ensamhet som bara föder en längtan efter något eller någon som består. Som finns kvar.

På söndag är tema Friheten i Kristus.
Läs gärna texterna under veckan:
2 Mos 4:10-17
2 Kor 3:4-8
Mark 7:31-37
Ps 145:13b-18

Välkommen till gudstjänsten i Equmeniakyrkan. Anna-Clara Lann leder gudstjänsten, Dan Palmér sjunger, Andreas Sköldmark predikar och det blir insamling till mission i andra länder. Efter gudstjänsten blir det kyrkfika och besöker du kyrkan för första gången så bjuder vi på fikat!