Synden. Inaktuell?

Inte anade jag
att det första ord jag skulle snubbla över när jag kom tillbaka till kyrkan efter semestern var:
SYND
Synden. Är den inte lite inaktuell? Har vi inte kommit förbi stadiet då vi predikar om synd?

Men det där ordet vill inte släppa mig. Det framstår som en spricka i hälleberget och ju närmre jag går, desto nyfiknare blir jag… Sprickan – så djup. Och ändå anar jag att ljuset som strålar någonstans ifrån når ända till botten…

Det verkar till och med som att någonting kan gro i dess närhet, något så litet, som kan bli stort. Liv.

Bibeln berättar om en mänsklighet som lever i distans till sin Skapare. En mänsklighet som tagit avstånd. Och om en Gud som längtar efter att hela en trasigs relation. Kanske även idag. Ja, säkert även idag.

Antagligen har begreppet synd inte passerat sitt bäst-före-datum.

Välkommen till gudstjänsten på söndag, där vi får höra mer om vad det är att vara människa.

Läs gärna söndagens bibeltexter:
Jes 2:12-17
Rom 3:21-28
Luk 18:9-14

I gudstjänsten medverkar Frida Hellsing, Roger Siverth m.fl.

I samband med kyrkkaffet fortsätter vår serie med politikersamtal och den här gången gästas vi av Emma Carlsson Löfdahl från Liberalerna.

Välkommen!