Så här är vi kyrka i det som sker

Som vi redan informerat om så avstår vi i nuläget våra gemensamma öppna samlingar (gudstjänster, stickcafé etc).
Detta gäller t.o.m. 3 maj, då vi fattar nytt beslut.
Detta för att vi vill bidra till försiktighet och en långsam smittspridning.

Däremot vill vi fortsätta vara kyrka på det sätt som är möjligt!

Vi fortsätter be och firar gudstjänst där vi är och som vi kan.
Söndagsgudstjänsterna kommer vi att spela in i förväg i en enklare form.
Den kommer att vara tillgängliga via nätet för den som frågar efter inloggningsuppgifter. Om du vill lyssna; mejla till info@equmeniakyrkankaxholmen.se

Påskens gudstjänster kommer vi att filma så att de går att se på Youtube. Länk till dem kommer här på hemsidan Skärtorsdag, Långfredag och Påskdag.
Långfredag kl 10-15 och påskdagen kl 10-12 är kyrkan öppen för enskild andakt med en stationsvandring, möjlighet att tända ljus och be.

Använd gärna gudstjänsttiden, men i hemmen, på det sätt som går, enskilt eller tillsammans med dina nära. Du kan tända ett ljus, läsa bibelns texter och be. I de inspelade gudstjänsterna kommer vi att be för gemensamma böneämnen. Om du vill kan du mejla in ditt böneämne, det går även att komma när kyrkan är öppen för enskild andakt och skriva din bön på en lapp.

Kyrkan kommer att vara öppen varje onsdag kl 18-20, söndagar 10-12 för enskild andakt. Det kommer att finnas musik, möjlighet till ljuständning och bön. Någon kommer också att finnas där för samtal och kanske en gemensam bön.

Vi vill erbjuda:

• Möjlighet till kontakt och samtal via telefon. Du kan ringa, sms:a eller mejla någon av våra anställda för att boka en tid då vi ringer upp. Vi lyssnar och samtalar gärna! Under nuvarande omständigheter väljer vi att avstå från hembesök hos er som tillhör riskgrupperna.
  • En hjälpande hand: Tillsammans med de andra kyrkorna har vi delat ut en lapp i brevlådan som vill erbjuda vägar för att få hjälp med t ex inköp.

Vill du vara med och hjälpa till? Mejla hjalpatill@equmeniakyrkankaxholmen.se

Tipspromenader
Som en form av gemenskap i den tid som är, arrangerar vi tillsammans med Pingstkyrkan  tipspromenader söndagar kl 10-12 från påskdagen till 31 maj.

• Start utanför respektive kyrka.
  • Promenaden tar drygt en halvtimme och det finns frågor till både vuxna och barn.
  • Ta gärna med en egen fikakorg. Stanna längs vägen eller fika utanför eller inne i våra kyrkor – det finns gott om plats att kunna fika med fysisk distans till andra.
  • Priser till vinnaren i vuxen- respektive barnpromenaden kommer i brevlådan under veckan.

Under tipspromenadstiden är våra kyrkor öppna för enskild andakt. Välkommen in att sitta ner en stund i stillhet, tända ett ljus och kanske be en bön.

Equmeniakyrkan: 12 april, 26 april, 10 maj, 24 maj
Pingstkyrkan: 19 april, 3 maj, 17 maj, 31 maj

Så länge skolan är igång kommer våra barn- och ungdomsgrupper att fortsätta men med försiktighet. Scout håller alltid till ute och mestadels i patrullerna.

Vi hoppas också kunna komma med idéer, och erbjuda aktiviteter, att ägna sig åt som enskild eller familj när vardagen förändras. Mer information kommer på hemsidan och i sociala medier.

Gud med oss i allt som sker!